RDW gooit handdoek in de ring

Voor alle (oud) militairen met een terreinauto is het wellicht goed om onderstaande bericht door te geven. Reeds eerder schreef ik namelijk dat de RDW de ‘jacht’ had geopend tegen Landrover/Rangerover/Mercedes/Bentley/Jeep/Toyota rijders etc. Auto’s met een apart chassis en carrosserie. Inmiddels lijken ook de ‘gewone’ oldtimers de klos te zijn.

Wat gebeurt er? Vaak worden deze eigenaren bij een reguliere controle of afspraak met de RDW geconfronteerd met een medewerker van de RDW die plotseling gaat roepen dat de auto ‘mogelijk’ gestolen onderdelen bevat en dat er een ‘ Permanente Auto Team’ (PAT) onderzoek moet komen.

Een onderzoek door het PAT is een gezamenlijk onderzoek van de RDW en de Politie. Op deze wijze wordt de eigenaar ook nog eens het strafrecht ingetrokken. U wordt feitelijk namelijk verdacht van voertuigcriminaliteit, omdat er kennelijk een onderdeel van uw auto niet identificeerbaar zou zijn! Echt iets waar de gemiddelde oldtimerbezitter op zit te wachten!

Tevens wordt dan vaak het kenteken maar gelijk ongeldig verklaard. Daar sta je dan met je prachtige net voor heel veel geld gerestaureerde en al jaren vertroetelde auto.

Dan mag je als eigenaar ineens de RDW in een gerechtelijke procedure gaan uitleggen waarom jouw oldtimer uit 1936 niet de motor zou hebben die erin hoort! Althans dat stelt de ‘specialist’ van de RDW. Je krijgt dan een soort omgekeerde bewijslast met terugwerkende kracht tot 1936. Vaak wordt bij dat PAT onderzoek, waar u overigens niet bij mag zijn, ook doodleuk het (net) gerestaureerde chassis en carrosserie met zoutzuur bewerkt. Alles mag kennelijk.

Door de RDW wordt in de door ons gevoerde juridische procedures vaak aangegeven dat zij streven naar ‘zuiverheid van de registers’. Mij lijkt dat als je dat nastreeft, je daar eerder mee had moeten beginnen. Bijvoorbeeld in 1898, toen in Nederland de eerste ‘rijvergunningen’ werden afgegeven.

Alleen in het geval van een gerestaureerde Rangerover was het streven naar deze ‘zuiverheid van registers’ kennelijk even niet echt nodig. Toen de RDW alle termijnen had laten verlopen, zag men er blijkbaar geen heil meer in en werd het bezwaarschrift gegrond verklaard. En werd het kenteken ‘gewoon’ weer terug gegeven.

De eigenaar had inmiddels zijn auto al tijden niet kunnen gebruiken. Geen excuses. Niets.

Leuker konden ze het niet maken…

U bent geïnformeerd en gewaarschuwd!

Hein Dudink/Advocaat